Receiver AV sau Procesor AV
Orice Home Theater cu siguranta va avea nevoie de un receiver AV sau de un procesor AV (AV = audio-video) Dar cum afli care dintre ele este cel mai potrivit pentru ceea ce iti doresti tu? Hai sa aprofundam putin tema data si sa vedem ce este mai important acum dar si ce va satisface nevoile viitoare.
Noi, aici la Cinema La Tine Acasa, stim ca alegerea componentelor corecte si adecvate pentru fiecare set-up, al unui client, este o sarcina dificila si care depinde de multi factori ce trebuie luati in considerare. Avem ceea ce isi doreste clientul vs bugetul pe care il aloca dorintei lui, exista aspectul practic in ceea ce priveste spatiul pe care trebuie sa il umpli cu sunet si imagine si, desigur, daca echipamentele propuse catre client sunt cele potrivite sau, la celalalt capat al spectrului, exagerate total (asa numitul overkill).
Iata ca am ajuns, cu relativa usurinta, la topicul discutiei noastre si anume Receiver AV sau Procesor AV. O sa luam in mare caracteristicile tehnice ale fiecaruia dintre ele, ce ne impune fiecare si vom vedea care se potriveste cel mai bine in cazul nostru. Desi, la o analiza superficiala, pare ca fac cam acelasi lucru, diferentele sunt considerabile atat in privinta pretului, a performantelor cat si a ce impune utilizarea fiecaruia in parte. Deci, ce fac ele mai exact? Care este optiunea pe care trebuie sa o alegi? Sa incepem de la inceput ......
MARANTZ SR8015
Receiverul AV
Acesta este optiunea cu costurile cele mai mici care ajuta sa respecti un buget mai restrans al unui client. AVRul este solutia, one box, care combina un preamplificator, un amplificator si un decodor care grupeaza si apoi distribuie toate semnalele audio si video trimise catre el de la diversele echipamente conectate de noi, inapoi catre boxe si televizor sau proiector. Aceste surse pot fi in mare urmatoarele: streamere, blu-ray playere, media-playere, CD playere, setup boxuri TV, pick-upuri si console de jocuri. AVRul decodeaza semnalele primite si apoi le directioneaza catre iesirile corespunzatoare fie ele audio sau video permitand propietarului sa comute cu usurinta intre surse. Potrivit pentru toti utilizatorii AV, pe panelul din spatele unui AVR obisnuit veti gasi o multitudine de optiuni de conectare constand in porturi HDMI, conexiuni optice si coaxiale, intrari audio analogice, iesirile pentru boxe si subwoofer/e si multe altele in functie de producator.
AVRul este folosit in general pentru spatii mai mici din cauza amplificarii audio mai limitate ce o ofera. Multe modele ofera optiunea de a trimite semnal catre boxe aflate in alta camera sau chiar alte doua camere, ceea ce inseamna ca ca dispui de doua sau chiar trei zone. Aceasta este un bun argument pentru vanzarea AVRurilor dar limiteaza puterea totala a boxelor si limiteaza, totodata, redarea aceleiasi surse ca cea a zonei primare (in marea lor majoritate)
Un AVR este un tip de instalare relativ modesta, rentabila dpdv economic dar este compromisul posibil si modest ca performante. Totul depinde de ce si cum intelege clientul din cuvantul "multiroom" Redarea aceleiasi surse de semnal in mai multe camere este mult mai usor de realizat decat redarea a mai multor surse diferite in camere diferite. Tipul sursei, la randul ei, face o diferenta uriasa. Una este o sursa prin portul HDMI cu semnal audio de tip bitstream, care necesita decodare si care nu este distribuita la fel de facil ca un semnal audio de baza de tip PCM.
Daca vorbim despre a incepe o instalare intr-o singura camera ca apoi sa ii adaugam inca una(inca o zona) dar operate din camera principala pot spune cu tarie ca optiunile oferite de un AVR multi zona sunt atat de compromise si limitate din plecare incat nu sunt o optiune viabila. Mai mult, bazandu-va pe un singur echipament care sa creeze sunet in doua sau mai multe camere creezi un singur punct cu posibilitate de eroare in mai multe camere, lucru care este destul de important de luat in considerare si nu este deloc de dorit.
Economie sau falsa economie?
Daca ne gandim suficient de mult, in ceea ce priveste avantajele si dezavantajele unui AVR, ajungem la concluzi ca nu sunt diferente foarte mari in ceea ce priveste decodarea si numarul de canale intre AVRuri si procesoarele AV.
Alegerea unui AVR pare foarte convenabila dpdv al spatiului si al bugetului pe care le economiseste fapt foarte important in cazul primului home cinema sau daca dorinta clientului este un sistem surround entry level. In cazul unui proiect mai ambitios unde nivelul de pretentii creste trebuie sa ne uitam si la elemente mai importante cum ar fi faptul ca un amplificator de putere separat poate sa conduca boxe mai pretentioase cu o performata sonora net superioara si o fiabilitate mai mare. Daca sistemul nu ofera performate reale si o experienta remarcabila, toata economia de spatiu si de buget investit in sistem nu mai valoreaza prea mult .... sau, cel putin, nu pentru mult timp.
Marantz Power Amp AMP10
Procesorul AV
Daca luam in considerare ca exista si altceva in afara de one-box solution si pe masura ce intram in taramul instalarilor de Home Cinema de ultima generatie in camere mai mari de 25 de mp, asemanator cu AVRul, Procesorul AV permite comutarea intre sursele de semnal si, de asemenea, decodifica toate formatele audio inainte de a distribui semnalele. Dezavantajul este ca un Procesor AV nu are amplificare proprie. Daca va ganditi la AVR ca la o inima a unui Home Cinema procesand si trimitand semnale mai departe, un Procesor AV este mai degraba creierul intregului sistem prin faptul ca el colecteaza toate semnalele, functionand ca un hub central, le proceseaza si le transmite apoi catre un amplificator de putere care el trimite semnalul catre boxele sistemului.
Un Procesor AV este conceput astfel incat sa ofere o calitate mult imbunatatita a sunetului, prin separarea sectiunii de procesare a semnalului av de sectiunea de amplificare fapt ce reduce foarte mult distorsiunile, in timp ce este optimizat pentru a elimina zgomotul dat de multitudinea de componente ale unui AVR, care conduce catre un sunet de o calitate mult superioara.
Un alt mare avantaj al unu set-up format din procesor AV + amplificator/amplificatoare este ca ofera mult mai multa putere decat un AVR ar putea vreodata. In timp ce cele mai puternice AVRuri pot oferi 13 canale amplificate cu circa 115W per boxa, cu un set-up format din procesor AV + amplificator/amplificatoare ceea ce se poate oferi per boxa creste la nivelul impus de marimea camerei si se pot creea set-upuri cu boxe si subwoofere de proportii impresionante.
Este un fapt cunoscut ca multe AVRri nu au puterea necesara de a conduce in mod adecvat multe boxe simultan fara distorsiuni. Deci, atunci cand incercati sa hotarati daca va doriti in sistemul dumneavoastra un AVR sau un combo de Procesor AV cu amplificator/amplificatoare, puterea necesara impusa de marimea camerei este cu certitudine un factor important si determinant. Pentru sisteme de inalta performanta este indicat si necesar ca de fiecare data sa existe un echipament dedicat fiecarei sarcini specifice in parte. Nu este nimic in neregula cu un AVR dar este un all in one box ale carui performate ajung la un anumit moment sa fie limitate.
Anthem Combo
Sa gandim pentru viitor
Un alt factor esential de retinut este faptul ca procesoarele AV au mai multe sanse de a fi actualizate prin sofware asigurand viitorul in timp al sistemelor pe masura ce tehnologia evolueaza. Producatorii ofera in mod frecvent upgrade-uri si actualizari procesoarelor AV care pot fi pastrate in set-up mai mult timp si, de asemenea, isi mentin valoarea mai mult timp. O firma producatoare a oferit atat un upgrade hardware pentru porturile HDMI 2.0 si cele 2.1 pentru procesoarele existente, cat si unul software adaugand functiile de bi-amping cat si cea de egalizare.
Daca este necesar ceva care sa ajute sa fie mai convingator, pentru un client , argumentul in favoarea importantei unui procesor AV este de notat ca: "Un procesor este inima oricarui home theater si, ca atare, joaca un rol vital in instalari oferind o gama larga de beneficii. Permite sunet surround captivant, gestioneaza sursele audio, accepta diverse formate audio, ofera capabilitati de corectare sonora a camerei si se integreaza perfect cu sistemele de control. Imbunatatind experienta audio generala, procesorul audio devine o componenta esentiala, asigurand o atmosfera captivanta si cinematografica autentica intr-un home theater."
Sa facem alegerea....
Deci, acum stim asemanarile si diferentele intre cele doua tipuri de echipamente si mai stim ca ambele sunt capabile sa redea un sunet surround in home theaterul tau.
Sa recapitulam:
AVR - avantaje -potrivit pentru camere mai mici; limitat la maxim 13 boxe; serveste cu succes o zona cu posibilitati de extindere catre a doua sau chiar a treia; solutia all in one; solutia de buget mai redus; comod si usor de controlat (un singur echipament pentru tot); spatiu necesar redus; consum de energie mai redus.
AVR - dezavantaje - calitate mai slaba a sunetului, mai putine functii de procesare audio; putere insuficienta pentru spatiile generoase.
Piata abunda de firme care se lupta in a oferi AVRuri si ele isi fac treaba deosebit de bine si sunt disponibile pentru toate bugetele ARVuri de la Denon, Onkyo, Yamaha, Arcam, Marantz sau noile modele de la Sony.
Sa gandim in stil mare... pentru mai tarziu
Pentru tipurile de instalari in camere mai mari unde sunt necesare boxe mai puternice si mai multe (>13) se impune fara drept de apel un combo format din Procesor AV cu amplificator/amplificatoare de putere pentru a fi asigurate atat calitatea cat si cantitatea de sunet necesare marimii camerei. De asemenea, separarea cailor semnalului de amplificare de partea de procesare ajuta la optimizarea raportului semnal-zgomot, oferind un sunet net superior, fara distorsiuni. Cu alte cuvinte separarea procesoarelor de amplificatoare permite, pur si simplu, performante mai mari pentru ambele componente. Punerea ambelor intr-o singura carcasa inseamna intotdeauna compromisuri pe PCB (printed circuit board - placa de circuit imprimat) si a componentele din interior; afecteaza caile semnalului audio si video, ridica nivelul de zgomot, necesita mai mult management al caldurii si compromite sursa de alimentare. Separarea procesoarelor de amplificatoare inseamna, de asemenea, mai multa flexibilitate atunci cand alegeti amplificatoarele de putere.
Daca spatiul exista sau poate fi gasit, iar ideea de performanta este deja inradacinata ferm in mintea clientului, se aleg componente separate pentru fiecare sarcina in parte. Trebuie ales un procesor gandit pentru viitor (model nou cu posibilitati reale de upgrade), in timp ce amplificatoarele de putere trebuie sa se potriveasca atat cu boxele alese, cat si cu dimensiunea camerei pe care trebuie sa o umple cu sunet in mod suficient. Clientul nu trebuie subestimat – cerintele cresc de obicei in timp, iar cu majoritatea AVRurilor ramane oarecum blocat intr-un proiect fara viitor, nefiind capabili, nici noi si nici clientul, sa adaugam mai multe boxe, sa crestem puterea de iesire sau sa facem upgrade la boxe mai de o calitate superioara.
Optiunile oferite de piata si in segmentul acesta sunt, de asemenea, din belsug, cand vine vorba de obtinerea performantelor de varf pentru instalari de top pentru clienti care pun mare pret pe calitate si/sau exclusivitate, optiunile de luat in calcul sunt: Anthem, Trinnov cu gama sa de produse Altitude si Amplitude, procesoarele de sunet StormAudio, calitatea incontestabila de la Steinway Lyngdorf, NAD are cateva optiuni intersante, Astral 16 de la Focal, relativ noul JBL Synthesis cat si cei de la ATI sau DATASAT ca sa dau doar cateva exemple.
CONCLUZIE
Iata ca am ajuns la final si lucrurile stau in felul urmator dpdv al asemanarilor, cele doua, receiver AV si procesor AV, au ca scop principal de a organiza, procesa si trimite semnal audio si video acolo unde trebuie acesta sa ajunga. Pentru instalari cu pretentii mai modeste si in camere cu suprafata mica un Receiver AV este optiunea care trebuie sa faca fata cu un deosebit succes. Pentru instalari cu un nivel dorit de calitate ridicat, in camere mari cu multe boxe, se impune alegerea un combo de echipamente separate format din procesor AV cu amplificator/amplificatoare de putere.
La final dar nici pe departe in ultimul rand atunci cand vine vorba de Receiver AV vs. Procesoare AV, concluzia este ca totul este despre marime, performanta, posibilitate de upgrade si, bineinteles, acea problema veche, cea mai importanta problema, problema delicata de care totul depinde si care face ca multe discutii sa isi piarda relevanta si sensul - bugetul clientului vs asteptarile clientului.
NOTA IMPORTANTA
Indiferent cat de performante sunt sursele de semnal, receiverele AV, procesorele AV, amplificatoarele de putere, boxele, subwooferele si proiectoare fara o calibrare audio si fara o calibrare video vor face tot efortul celui care instaleaza + efortul financiar al clientului sa fie incorect si incomplet iar succesul scontat sa se transforme in esec dpdv audio si video.
Intotdeauna, sfatul nostru, calibrati audio si/sau video la finalul oricarei instalari AV pentru a obtine MAXIMUM de la sistem si investitia in el!!
In aceeasi categorie
- Top 5 sfaturi profesioniste despre cinematografele private, partea a doua.
- Top 5 sfaturi profesioniste despre cinematografele private, partea 1
- Putem avea un sunet stereo bun intr-un sistem home-theater?
- Boxele Atmos instalare: incastrabile sau cu incinta inchisa
- De ce trebuie aleasa proiectia anamorfica nativa in detrimentul proiectiei cu zoom in Home Theaterele High End?