De ce trebuie aleasa proiectia anamorfica nativa in detrimentul proiectiei cu zoom in Home Theaterele High End?
De ce trebuie aleasa proiectia anamorfica nativa in detrimentul proiectiei cu zoom in Home Theaterele High End?
Daca sistemul dumneavoastra home theater este in primul rand pentru filme si continut de streaming, atunci cu siguranta va veti dori ecranul in format cinematografic 2.4:1 ca al unui cinematograf comercial (s-ar putea sa fi auzit de 2.35:1, dar acesta este un format mai vechi de inainte de 1972 dar care a ramat in uzanta).
Zoomul optic tip letterbox se refera la utilizarea setarilor de memorie a obiectivului proiectorului pentru zoom, shift si focus pentru a „mari”un film letterbox si a umple ecranul in format cinematografic (eliminand barele negre de sus si jos), in timp ce redarea continutului 16:9 ce se face cu zoom back pentru a plasa continut 16:9 in centrul ecranului respectiv cu bare negre pe ecran in stanga si dreapta. Aceasta abordare este o modalitate economica de a mentine barele negre ale filmelor in format cinema si a majoritatii continutului redat de canalele de streaming in afara ecranului, proiectandu-le pe peretii de deasupra si dedesubtul ecranului. Aproape fiecare proiector home theater de ultima generatie are aceasta facilitate inclusa si totusi fiecare proiector home theater de ultima generatie are si modurile anamorfice pentru utilizarea unui obiectiv extern Panamorph. Care mod de proiectie ar trebui sa il alegi si de ce?
Sa incepem cu concluzia: proiectia anamorfica in format cinematografic imbunatatește substantial luminozitatea si claritatea - performanta vizuala - a intregii experiente de film home theater. La asta se rezuma totul – performanta. La urma urmei, imaginea dumneavoastra video este punctul cel mai important din punct de vedere vizual in jurul caruia este construit intregul cinematograf privat. Daca aveti un proiector 4K, atunci sigur veti dori sa utilizati intregul potential oferit de materialul si proiectorul 4K pentru filme - nu doar performanta 3K pe care o obtineti folosind zoom-ul cu letterbox (deoarece 1K este folosit pentru a crea barele negre de pe pereti). Dar, desigur, performanta pura este doar imaginea de ansamblu. Iata unsprezece motive pentru care mii de sisteme home theater high-end au lentile Panamorph instalate...
Cele mai bune 11 motive
- Luminozitate cu 30% mai mare. Un ecran mare in format cinematografic are nevoie de o imagine stralucitoare, cu contrast ridicat, pentru cel mai mare impact al filmelor realizate in acest moment. Este atat de simplu! Chiar si cu pierderile optice obisnuite, utilizarea a 33% de pixeli in plus ai proiectorului cu un obiectiv CDR va ofera aproximativ 30% luminozitate in plus in mod real pe ecran (38% cu o lentila DCR) in comparatie cu o imagine marita de tip letterbox prin functia "zoom" a proiectorului, oferind absolut cea mai buna imagine si experienta video a majoritatii filmelor si mai ales acel „ceva in plus” critic oferit de tipul de continut cu HDR10 si HDR10+ de astazi.
- Cu 33% mai multe detalii ale imaginii. Daca exista un lucru care a fost dovedit cu ajutorul tehnologiei actuale de procesare a imaginii, este ca mai multi pixeli garanteaza o imbunatatire substantiala a calitatii imaginii (da, chiar daca continutul original are rezolutie limitata). De exemplu, este bine cunoscut faptul ca displayurile Ultra HD cu filme Blu-ray HD upconverted arata aproape la fel de bine ca si continutul original al filmului Ultra HD in sine. Acelasi lucru este valabil si pentru filmele upconverted, au cu 33% mai multi pixeli pe verticala. Acesti pixeli (peste 2 milioane ai unui proiector 4K nativ) reprezinta o mai mare flexibilitate si un potential crescut pentru algoritmii de procesare a imaginii pentru a face ca imaginea sa arate cat se poate de bine. Un sistem de proiecție anamorfic va permite sa vizionati chiar si continut HD in format cinematografic complet.
- Acum puteti viziona TOT continutul disponibil astazi cu performanta maxima pentru a va umple ecranul 100% din timp, fara bare negre sau zone negre. Poate ca nu stiati, dar din ce in ce multi oameni folosesc un obiectiv anamorfic pentru a viziona filme create in format mai mic si conținut HDTV intins pentru a-si umple ecranele in format cinematografic. De fapt, este un lucru foarte simplu de facut. Doar redati orice continut 1080p sau 4K (UHD) cu ajutorul proiectorul dumneavoastra si atasati obiectivul anamorfic. Nu este necesara absolut nicio procesare electronica. Lentila anamorfica ”intinde” in mod eficient intreaga imagine pentru a umple complet sau aproape complet ecranul. Si daca acesta nu este aspectul pe care il preferati, atunci aveti si optiunea de a activa modul anamorfic pentru a decupa puțin partea de sus și de jos a imaginii, astfel incat imaginea sa arate perfect normal. Si, desigur, mai aveti optiunea de a viziona conținut creeat mai mic, ei bine, mai mic – cu bare negre pe lateral – la o apasare de buton. Dar aceste prime doua optiuni inseamna ca puteti obtine impactul captivant al experienței in format cinematografic chiar cu toate filmele de astazi si orice continut HDTV, de la sport la divertisment.
- Vizibilitate convenabila a meniului. Daca utilizati metoda „zoom” pentru a viziona continut in format cinematograf, orice meniuri afisate de player (cum ar fi pauza, schimbarea scenei etc.) sau utilizare de volum al receiverului vor fi afisate partial pe ecran si partial pe peretele de deasupra si/sau de dedesubt, ceea ce le face dificil de utilizat si de vazut. Pentru a aduce meniul complet pe ecran inseamna ca imaginea redata de proiector trebuie micsorata de fiecare data cand meniul este activat si apoi marit inapoi pentru a incadra continutul pe ecranul in format cinematografic, deseori durand 5-10 secunde in fiecare sens doar pentru a utiliza o caracteristica de meniu. In cazul proiectiei anamorfice, acest lucru este mult mai simplu, deoarece este imediat: dezactivați modul anamorfic folosind telecomanda si intregul meniu va fi vizibil instantaneu.
- Structura pixelilor mai putin vizibila. Motivul pentru care ati ales proiectia pentru home theater este ca sa aveti un ecran mai mare decat ce poate un televizor, dar cu cat cresteti mai mult ecranul, cu atat creste si posibilitatea de a vedea mai mult pixelii individuali care alcatuiesc imaginea. In realitate, este in primul rand dimensiunea verticala a pixelilor cea pe care o observam cel mai mult, deoarece continutul video are cea mai multa miscare in sens orizontal. De exemplu, daca creati o imagine in format cinematografic pe un ecran inalt de 48” (1,22 M) cu un proiector HD, utilizati doar 810 randuri de pixeli pentru o inaltime a pixelilor de aproximativ 1,5 mm. Alternativ, toti cei 1080 de pixeli furnizati de abordarea anamorifica pe acelasi ecran sunt mult mai putin vizibili la o inaltime de numai 1,1 mm.
- Utilizati in mod integral si corect capabilitatile proiectorului dumneavoastra. Desi acest lucru este oarecum suprapus cu celelalte motive anterioare, exista doar un singur ceva „corect” in a vedea majoritatea filmelor cu performanța completă a proiectorului dumneavoastra, in loc sa le restrictionati la 75% din acea performanta. Este ca și cum ai conduce o masina la varful curbei sale de cuplu si stii ca nu trebuie franezi in acelasi timp. Toata lumea vorbeste despre 4K zilele astea. Ai platit pentru un proiector 4K complet. Pur si simplu nu este corect fata de tine si fata de bugetul alocat pentru proiectie sa obtii 3K din investitia ta 4K atunci cand vizionezi filme pe ecranul tau in format cinematografic.
- Fara acumulare inutila de caldura in proiector. Daca mariti o imagine cu letterbox, atunci toti acei pixeli folositi pentru a crea barele negre pe peretele de deasupra si dedesubtul unui ecran in format cinematograf nu sunt de fapt dezactivati. In realitate, acestea sunt setate la „negru” prin absorbtia a 25% din intensitatea completa a lampii in interiorul proiectorului si transformand-o in caldura. Desigur, deoarece proiectia anamorifica foloseste acesti pixeli pentru a forma imaginea, atunci aceasta acumulare inutila de caldura este eliminata.
- Schimbari instant de format fara componente ale proiectorului care sa se miste. In zilele noastre, majoritatea sistemelor de proiecție anamorfice functioneaza cu o lentila anamorfica fixa, astfel incat sa nu fie nevoie de ajustari mecanice dupa instalare. Pe de alta parte, marirea cu letterbox necesita ajustarea zoom-ului, deplasarea lentilelor si uneori chiar focalizarea de fiecare data cand raportul de aspect al continutului se schimba de la format cinematografic la formate mai mici (inclusiv acele momente in care trebuie sa vedeti meniul complet), creand uzura mecanica care poate necesita periodic intretinere, mai ales daca imaginea nu mai revine exact la configuratia programata a fiecarei modificari.
- O mai mare flexibilitate in configurarea proiectorului. Utilizarea unui obiectiv cu zoom cu un ecran in format cinematografit, 2,40:1, inseamna ca o setare de zoom este utilizata pentru a umple inaltimea ecranului pentru continut 16:9 si apoi este utilizata o alta setare de zoom pentru a umple latimea ecranului pentru continutul in format cinematografic. Prin urmare, proiectorul trebuie sa fie instalat intr-o pozitie in care ambele setari de zoom se afla in intervalul de zoom disponibil al proiectorului in acea pozitie. Cu un obiectiv anamortic fix, proiectorul dumneavoastra trebuie sa umple doar latimea ecranului pentru tot continutul, astfel incat sa existe o gama mult mai mare de locatii posibile pentru instalare.
- Nu se irosesc pixelii proiectandu-i pe perete. Multe dintre proiectoarele de astazi pot proiecta barele negre deasupra si dedesubtul ecranului dumneavoastra in format cinematografic atat de negre incat sa ramana doar o „fantoma” din acele bare. Dar, din moment ce proiectia anamorfica pune TOTI pixelii proiectorului tau pe ecran, puristului din noi ii place sa stie ca nu vor exista niciodata NICIUN tip de bare negre pe peretii nostri, fantoma sau nu.
- Cinematograful tau privat este un adevarat cinematograf. Majoritatea filmelor create in ultimii peste 50 de ani au fost atat filmate, cat si proiectate folosind lentile anamorfice pentru a oferi performanta maxima in cinematografele comerciale. Utilizarea lor in cinematografele private de acasa a fost direct inspirata de aceeasi utilizare in industria cinematografica. Este placut sa stii ca home theater-ul tau foloseste aceeasi tehnologie de proiectie ca aceea folosita intr-un cinematograf comercial din Epoca de Aur a Hollywoodului.
BONUS. Cumparati cel mai bun obiectiv o singura data. Obiectivele CDR si DCR de dimensiune completa sunt evaluate la rezolutie completa de 8K, ceea ce inseamna ca este probabil (desi nu este garantat) sa functioneze cu un viitor proiector cu acelasi format 16:9 sau 17:9. Aceasta inseamna ca probabil nu trebuie sa cumparati un obiectiv nou cu fiecare proiector. Desigur, hardware-ul care asigura fixarea lui pe proiector ar putea fi necesar sa fie updatat, dar obiectivul in sine va dura probabil pana cand dumneavoastra veti dobandi o Epoca de Aur cu camera dumneavoastra dedicata Home Theater.