Putem avea un sunet stereo bun intr-un sistem home-theater?
Este o intrebare pe care multi o au cand incep sa isi construiasca un sistem home theater....
Putem avea sau nu putem avea un sunet bun stereo intr-un sistem multi-canal?Am vorbit cu multa lume si toti mi-au adresat aceeasi intrebare: "Pot avea un sunet stereo bun (corect n.n.) intr-un sistem multi canal? Ma intereseaza si aspectul acesta pentru ca eu ascult foarte mult si stereo"
In cele ce urmeaza o sa incerc sa elimin ideea cum ca intr-un sistem multi-canal muzica stereo nu suna corect si asa cum a intentionat autorul cand a creeat acea piesa. Sunt convins ca multi oameni cred ca acest lucru este imposibil sau in cel mai bun caz foarte greu de facut ... anume un sunet corect stereo intr-o camera dedicata home theater. Mai jos cred ca veti gasi informatiile necesare si suficiente ca sa va faceti un sunet stereo bun in set-upul dumneavoastra home theater sau daca nu reusiti puteti oricand apela la noi.
Daca analizam putin intr-un un sistem multi-canal nu avem un sunet stereo corect din patru motive:
1. Asa cum scriam mai de mult este foarte important sa pozitionezi boxele corect. Pozitionarea lor intr-un mod corect poate face un sunet sa fie "stralucitor" sau absolut ingrozitor. Intr-un sistem multi-canal putem avea intre cinci, sapte, noua, unsprezece sau chiar mai multe boxe, care creeaza un camp acustic in jurul tau. Intr-un sistem stereo avem numai doua boxe care creeaza scena mult dorita cat si o boxa fantoma in centru care sa te ajute in a-ti crea iluzia ca esti intr-o incinta mare in cadrul unul eveniment live. Asa ca daca pozitionarea boxelor nu este cea corecta nu o sa poti ajunge sa obtii cele de mai sus. Asadar, ca recomandare nu ca obligativitate, ar fi de dorit ca intr-un set-up multi-canal sa nu folosim boxe incastrabile ci boxe normale pentru FL si FR cele doua boxe considerate canalul stanga si canalul dreapta intr-un sistem stereo. Montandu-le incastrate in perete nu spun ca nu vom avea un sunet bun (corect n.n.), il vom avea mai ales daca ne concentram pe sunetul aferent filmelor, dar daca vrei sa creezi adancimea scenei acustice caracteristice unui sunet stereo corect, nu numai latimea, si sa ai senzatia ca sunetul vine catre tine nu numai din cele doua boxe definite ca si canalul din stanga si cel din dreapta, cat si din spatele lor cat si dintre ele este foarte greu daca nu imposibil de obtinut aceasta din doua boxe incastrate in perete si asezate in acelasi plan. Deci, doar aducand cele doua boxe inspre interiorul camerei si orientandu-le spre tine poti obtine adancimea scenei acustice caracteristice unui sunet stereo corect si latimea acestui sunet. Concluzia care se impune este ca pozitionarea corecta a boxelor si alegerea tipului lor este absolut esentiala in obtinerea unui sunet corect.
2. Un alt factor esential care face ca sa nu avem un sunet stereo corect intr-un sistem multi-canal este ca majoritatea tinde sa isi trateze acustic excesiv camera (noi nu, dar multi asa fac). Nu suntem anti tratament acustic, l-am pus peste tot pe unde am instalat sisteme, dar intr-o camera dedicata home theater unde sunt multe sau foarte multe boxe se tinde sa se puna in exces tratament acustic pentru absorbtie pentru ca se merge pe ideea ca boxele trebuie sa creeze efectul de creare a ambiantei filmului si nu refletiile din camera. In esenta asta nu este un lucru gresit daca se obtine un RT60 intre 300 si 600 milisecunde. Daca se depaseste pragul de 600ms camera are prea mult ecou si nu are cum sa sune bine iar daca este sub 200ms camera este prea seaca si care in teorie poate sa fie relativ ok pentru filme si multi-canal dar pentru o experienta stereo este un dezastru rezultand un sunet tern, plat si fara personalitate.
3. Integrarea subwooferelor cu boxele FL si FR care este o mare problema daca doar spui ca stii sa faci calibrari audio si defapt nu stii. Majoritatea tind sa caute sa obtina un raspuns al subwooferelor foarte plat sub 80Hz dar uita sa le integreza ce boxele FL si FR intr-un mod armonios, corect si coerent. Mai exact nu se uita la grafice cu cele doua boxe FL si FR si subwooferele cantand in acelasi timp. Cauzele probabile sunt ca nu faci partea de delay corect, sau pozitionarea subwooferelor este extrem de deficitara(factor extrem de important pentru sunet si foarte des intalnita) sau setarea de faza nu este corecta. Multi chiar opresc complet subwooferele atunci cand asculta muzica stereo, mai ales cei ce au in sistem boxe de podea pentru cele doua canale FL si FR si le trec pe acestea in setarea "large" din cea "small". In opinia mea daca ai o integrare corecta a subwooferelor aceste lucruri nu trebuie facute niciodata si sunetul provenit din subwoofere ar trebui sa faca sunetul mai fluid si subwooferele ar trebui sa amplifice basul in mod corect si coerent pentru cat mai multe pozitii de ascultare nu doar pentru cea principala.
4. O alta mare greseala pe care o fac foarte multi si care conduce ca sunetul stereo intr-o camera cu set-up multi-canal sa fie dezastruos este o pozitionare gresita a fotoliilor sau a canapelei. In multe camere pe care le-am vazut canapeaua sau fotoliile sunt pozitionate ori pe un perete lateral ori pe peretele din spate. Aceste sunt doua pozitionari care chiar trebuie sa fie evitate in cazut in care sunetul reprezinta o prioritate pentru tine in orice tip de camera, fie stereo fie multi-canal. Ar fi de dorit sa ai unul daca nu doua fotolii pozitionate inspre centru camerei dar nu in centrul acesteia. Doar asa poti obtine acel canal fantoma format de cele doua boxe FL si FR ca fac sa para ca boxa centrala functioneaza chiar si cand aceasta nu functioneaza si asa ai o simetrie buna in camera si integrarea corecta dintre boxele FL, FR si subwoofere face ca experienta stereo sa fie la un nivel absolut superior.
In plus fata de cele patru motive expuse mai sus ar mai fi de adaugat ca multi spun ca ecranul face ca parte a sunetului sa se deterioareze si insasi acustica din camera sa nu fie la un nivel superior. Relativ corect in cazul unui ecran normal. Daca, insa, se foloseste unul transparent acustic, acustica se poate imbunatatii radical pentru ca in spatele lui se pot monta, in functie de necesitatile impuse de camera, tratamentul acustic aferent solutie acustice a camerei care in general este cel de absorbtie. Fapt care conduce la o imbunatatire a reflectiilor dintre peretele din fata care ajuta ca o experienta in sunet stereo mai corecta.
Concluzie
DA, este posibil ca un sistem multi-canal sa redea un sunet stereo corect intr-o camera dedicata home theater. Am vazut ca altii pot in afara Romaniei, noi o facem aici, deci, se poate!
Ca de fiecare data termin cu recomandarea sa apelati la un calibrator audio certificat si cu experienta apoi toate aceste probleme pot fi rezolvate. Nu cu usurinta si nici fara un buget, dar pot fi rezolvate.
ENJOY!!
In aceeasi categorie
- Top 5 sfaturi profesioniste despre cinematografele private, partea a doua.
- Top 5 sfaturi profesioniste despre cinematografele private, partea 1
- Receiver AV sau Procesor AV
- Boxele Atmos instalare: incastrabile sau cu incinta inchisa
- De ce trebuie aleasa proiectia anamorfica nativa in detrimentul proiectiei cu zoom in Home Theaterele High End?