Ceeace nu stiati si intelegerea gresita a canalului LFE
Ceeace nu stiati si intelegerea gresita a canalului LFE
Stiati ca AVR dvs nu suporta 5.2.4. 7.2.4 sau 7.2.6 asa cu credeati dvs ca o face? O sa incerc sa va lamuresc despre ceeace inseamna canalul .1
Sa spunem ca avem un set-up Dolby Atmos cu urmatoarea configuratie 5.1.2 Asta inseamna ca avem 5 boxe si canale la nivelul urechii, .1 se refera la subwoofer iar .2 face referinta la cele 2 boxe (canale) din tavan, ceea ce inceamna ca avem capabilitati Dolby Atmos, DTS:X sau Auro-3D. Dar stim ca .1 inseamna ca avem un canal LFE si nu inseamna numarul de subwoofere pe care le avem in system. Sper exemplu in showroom-ul Cinema La Tine Acasa sunt sapte boxe la nivelul urechii, doua subwoofere si patru boxe in tavan, deci, descrierea corecta a set-up-ului nostru este 7.1.4 cu doua subwoofere si nu 7.2.4!
Cineva poate spune ca exista AVRuri care au 2 iesiri RCA, independente una de alta, pentru subwoofer (Marantz 7013 in cazul nostru) deci corect din punct de vedere tehnic set-up-ul ar fi 7.2.4. Aceasta argumentatie poate fi sustinuta de faptul ca se poate intra in meniul lui Marantz 7013 si se pot regla nivelul volumului fiecaruia dintre ele si distantele fiecaruia dintre ele. Informatiile pe care noi le furnizam trebuie sa fie intotdeauna foarte corecte asa ca ne-am pus sa cercetam si am ajuns la urmatoarele:
“ In timp de canalele FR, FL, C si cele surround includ toata plaja de frecvente, continutul audio codat in DOLBY sau DTS include un canal LFE (low frequency effect) Acest canal, LFE, este dedicat partii audio ce include sunete joase de impact intre 3 si 120 de Hz. Din acest motiv set-up-urile sunt listate ca 5.1, 7.1, 9.1 sau 7.1.6 Indiferent de numarul fizic de subwoofere din incinta respectiva exista un singur canal LFE! Exceptia fiind viitorul DTS:X Pro ale carui specificatii sunt cu doua canale pentru doua subwoofere, spre exemplu, 7.2.6.
Sistemul Audyssey are posibilitatea de a include doua subwoofere distincte dar acestea vor folosi acelasi semnal audio. Daca un utilizator de AVR seteaza pe “small” canalele fata, centralul si cele surround, toata informatia de bas din pista audio va fi directionata spre canalul LFE.”
CONCLUZIA este ca AVR actuale pot procesa un singur canal LFE deci tehnic nu poti avea un set-up 5.2.2 sau 7.2.4! Acest lucru care poate fi putin confuz pentru ca daca intri pe orice site oficial al producatorilor de AVR vezi in descrierea produsului scris 9.2, 11.2 sau 13.2 asa ca in creierul nostru se creeaza falsa impresie ca exista 2 canale diferite pentru LFE. In realitate producatorii specifica numarul de iesiri pentru subwoofer si nu numarul de canale distincte!
Odata cu introducerea sistemului de encodare audio DTS:X Pro se vor putea procesa 2 canale LFE distincte. Interesant de stiut este cum va fi plasamentul in locul de instalare a celor doua subwoofere cu continut distinct, trebuie sa le amplasezi ca pe boxele stereo una stanga si cealalta dreapta, le poti pune unul in fata si unul spate sau cum ar trebui ele pozitionate? Cel mai probabil ca vor aparea din partea celor de la DTS instructiuni detatiale privind modul de amplasare al subwooferelor. Deci, daca vrem sa avem un set-up corect dpdv tehnic 5.2.2 sau 7.2.4 trebui sa achizitonam un receiver, AVR sau procesor care sa stie sa decodeze DTX:X Pro si in plus ne trebuie si materialul encodat asa.
Cei de la Trinnov incepand cu luna ianuarie via un update de firmware au suport pentru DTS:X Pro. Marantz si Denon au anuntat la randul lor ca la la unele dintre modele seriei noi de AV Receivere din 2020 au suport pentru DTS:X Pro.
Ce trebuie sa avem in vedere este ca indiferent ce pun sau nu in echipament producatorii nu poate inlocui o calibrare audio facuta de un calibrator certificat si cu multa experienta. Pozitia si nivelul setat al subwooferului sau al subwooferelor sunt date de acustica incaperii in care sunt ampalsate ceea ce urechea umana nu poate sa faca ci doar un soft upgradat si un echipament de masurare. Calibrarea audio iar apoi ulterior acesteia tratarea acustica a incaperii sunt conditiile fara de care nici un sistem nu va suna corect si utilizatorul nu va obtine maximul din echipamentele folosite. Calibrarea audio si tratamentul acustic fac diferenta intre un sistem care suna exceptional de bine si acelasi sistem care suna ingrozitor de prost.
De retinut: calibrare audio si tratament acustic pentru niste sunete joase impresionante!!